Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
British Crown (1879)
Amsterdam II (1887)
 
Meer informatie over dit schip
Kapitein Stenger van het stoomschip Amsterdam de N. A. S. M. rapporteert uit New York het navolgende:
Maandag den 23sten Mei 1892, stoomende op , bij gematigde noordelijke koelte, donker bewolkte lucht met regenbuien, met Noordel. en N. westel. deining, waardoor het schip zwaar stampte en slingerde en de machine hevig doorsloeg, ontwaarden wij te 12 u. 15' (middernacht) ten noorden van ons eene groote flambouw, welke onmiddellijk gevolgd werd door eene vuurpijl, hetgeen ons direct deed denken dat genoemde seinen gedaan werden op een in nood verkerend schip en waarschijnlijk onmiddellijk assistentie verlangd werd. Wij zetten koers op de flambouw, alwaar wij te 12 u. 45` arriveerden en konden zien door het licht van de flambouw, dat het een zeilschip was met het tuig overboord. Intusschen waren twee sloepen tot strijken in gereedheid gebracht om zoo noodig direct assistentie te verleenen, doch daar er geen vuurpijlen meer werden afgestoken, bleek er geen direct gevaar te zijn, en besloten wij dus, met het oog op de duisternis, hooge zee en het zwaar slingeren van het wrak, om het daglicht af te wachten en hielden het alzoo gaande in de nabijheid van het wrak.
Te 4 uur verlieten de 1e officieren en 4 man in sloep no. 4 het schip om de equipage van het wrak te redden, hetgeen met grote moeite en niet zonder levensgevaar gelukte, en had ik het genoegen te 4 u. 45` de bemanning van de sloep met de 10 man van het wrak behouden aan boord te zien, waarna wij onzen koers vervolgden. Het wrak bleek te zijn het Zweedsch barkschip Signe, hetwelk door hard pompen boven water werd gehouden, kapt. F. O. Larsson, komende met zilverzand van Antwerpen en bestemd naar Picton-Harbor N.S [Picton Harbour in Nova Scotia is nog niet gelokalseerd. Wel aan het Ontario meer.].
De overige geredden waren: 1e stuurman C. Sijlwan, 2e stuurman C. Persson, timmerman Carl Haraldsen, steward Nils Olssn, matrozen Carl Olsen en Gustaf Alen, lichtmatrozen Holger Holgeson en Hans Olsen, jongen Gustaf Dahlgran.
De Maasbode, 11-06-1892

Aan kapitein G. Stenger, gezagvoerder van het ss. Amsterdam, van de Ned. Amer. Stoomvaart-maatschappij, werd te New York, als erkenning voor de poging tot redding der equipage van het in nood verkeerende Amerik. schip Maggie Wells, door de Life Saving Benevolent Association of New-York vereerd en door eene deputatie, vanwege die vereeniging, die zich daartoe aan boord van het stoomschip Amsterdam begaven, overhandigd een gouden medaille met de volgende inscriptie: 'Presented to captain G. Stenger, master of the steamer Amsterdam in recognition of his humane effords to rescue the crew of a wrecked vessel in a storm in Mid. Atlantic Ocean in Jan. 1894'. Aan de keerzijde der medaille bevindt zich een in nood verkerend schip in hooge zee.
Aan den matroos A. van der Wit, den eenigen overgeblevene der bemanning van de reddingboot, die door het ss. Amsterdam, kapt. G. Stenger, werd afgezonden, om de equipage van het in nood verkeerende Amerikaansche schip Maggie E. Wells te redden, werd door de genoemde vereeniging eene zilveren medaille vereerd. Ook ontving hij de zilveren medaille van de Boston life Saving Society.
Namens de Zuidhollandsche Maatschappij tot redding van schipbreukelingen werd hem gisteren door de directie der Ned. Amerik. Stoomvaart-maatschappij overhandigd de gouden medaille, benevens vijf honderd gulden, uit Amerika voor hem gezonden.
Algemeen Handelsblad, 27-04-1894