Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Batavier (1855)
 
Meer informatie over dit schip
Rotterdam 5 december.
De Lloydslijst van gisteren behelst het volgende: De Arme Powell, kapit. Lamont, van Iquique op de Rivier van Londen aangekomen, rapporteert, den 2 dezer, op de hoogte van Lower Hope Point in aanvaring geweest te zijn met de stoomboot Batavier, naar Rotterdam bestemd, en daardoor zware schade bekomen te hebben; van de stoomboot brak de scheg en er kwam een gat in den boeg, waardoor zij zwaar lek en genoodzaakt werd naar Limehouse [district van Londen] terug te keeren.
Rotterdamsche Courant, 06-12-1855

In de Shipping and Mercantile Gazette leest men aangaande het verongelukken van de stoomboot Batavier nog de volgende bijzonderheden:
De Batavier werd aangeloopen door de Turksche ijzeren schroefstoomboot Charkeih (1800 ton), bestemd voor den maildienst tusschen Turkije en Egypte. Het wrak ligt bij laag water in ca. 24 voet diepte. Kettingen zijn er onder door gehaald; en indien 't weder gunstig is, verwacht men, dat 't gezonken vaartuig binnen weinige dagen gelicht en nader bij den wal gebracht zal kunnen worden. De agenten van de Batavier hebben schikkingen getroffen tot 't uithalen der lading. 't Bericht van sommige (Engelsche) bladen, als zouden een scheepsjongen en een Kind bij de ramp 't leven hebben verloren, is onwaar. Passagiers en volk werden allen gered.
De loods aan boord van de Batavier, Charles Joseph Luton, rapporteert aldus: Toen hij – na al 't mogelijke gedaan te hebben om, door uitwijken, de dreigende botsing te voorkomen – de Charkeih toch niet van richting zag veranderen, liet hij stoppen, en, een oogenblik later, met vollen spoed achteruit stoomen. Desniettemin was binnen een minuut de Charkeih dwars op de Batavier geloopen. Zóó groot was de vaart van eerstgenoemde boot, dat 't schuim wel een voet hoog vóór den voorsteven opstoof; – en zóó geweldig was de schok, dat de Batavier half rondzwenkte. De Charkeih bleef nu waar zij was: dwars over 't voorschip van de Batavier; en thans konden de passagiers zich redden, deels in kleine booten, deels door op te klimmen tegen 't fokkewant van de Batavier, en zóó over den boeg van de Charkeih. Binnen nog geen tien minuten na de aanvaring, was de Batavier gezonken. &ndah; De stoomboot Waterloo, van de General Steam Navigation Company, hielp mede, door spoedig hare sloepen uit te zetten, verscheidene passagiers redden.
Nog lezen we in de Times het volgende omtrent 't verongelukken van de Batavier: Zóó geweldig was 't gekraak, door de aanvaring veroorzaakt, dat de bewoners van de huizen aan den oever der rivier meenden eene ontploffing te hooren. Ooggetuigen verzekeren, dat de Batavier haast in tweeën moet gekliefd zijn, daar de kop van den Turk, versierd met 't beeld van een tijger, wel tien voet over de bakboordsverschansing van de Batavier heenreikte. Toen de passagiers en bemanning gered waren, zag men den Turk met volle vaart naar den zuidelijken oever stoomen blijkbaar met 't doel om de Batavier, die hij als ware 't op de horens had, daarop te zetten. Ongelukkig zonk de Batavier te vroeg. Waardóór 't accident plaats had, is nog niet duidelijk. De Batavier was, op 't oogenblik van de aanvaring, behoorlijk in haar vaarwater: aan den zuidkant; zelfs had zij, bij het naderen van den Turk, nog meer op den wal aangestuurd De Turk had aan den noordkant moeten bljven. Vermoedelijk was hij echter, bij den sterken stroom en bij zijn groote lengte, zijn roer niet volkomen meester. Hij had de voorzorg verzuimd – door groote vaartuigen gewoonlijk genomen – om zich door een paar kleine sleepbooten in de juiste richting te doen houden. Men verwacht, dat het lichten van de Batavier niet veel moeite kosten zal.
De heeren Phillipps, Graves, Phillipps & C°.., agenten voor de Batavier, bevestigen in een schrijven aan de Times, dat bij de ramp geen menschenlevens te betreuren zijn. Ook deelen zij mede, dat de Turk op last van de Admiraliteit in Millwall Docks gearresteerd is.
Algemeen Handelsblad, 25-10-1872

Londen, 28 Oct.
Volgens rapport is de kist met geld ( pound; 725), van den passagier van de Batavier, door de sleepboot Day Star gevischt en in entrepot gebracht. De gouvernementslichters van Sheerness zijn nog niet bij het wrak aangekomen.
Algemeen Handelsblad, 31-10-1872