Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Gezusters van Haaften (1885)
Estrella (1893)
 
Meer informatie over dit schip
Amsterdam, 18 Junij.
Door de Nederl. Maatschappij van Scheepsbouw en Dokken alhier werd heden de kiel gelegd van een ijzeren barkschip, groot ± 1000 register tonnen, dat genoemd zal worden Gezusters van Haaften en zal varen onder boekhouderschap van de heeren Von Liudern en Van Vessem te Rotterdam.
Opregte Haarlemsche Courant, 19-06-1884

Amsterdam, 11 Maart.
Op zaturdag den 14de» dezer zal van de werf van de Nederl. Maatschappij voor scheepsbouw en dokken aan de overzijde van het IJ te water werden gelaten het nieuw gebouwd ijzeren barkschip Gezusters van Haaften.
Opregte Haarlemsche Courant, 12-03-1885


Er is een uitvoerig verslag over de schipbreuk in de registers van de gezegden van de scheepvaartkantoren in deel 11 van 1894 onder het volgnummer 40. Het is als volgt gerapporteerd: De eerste hoorzitting voor het Maritiem Bureau in Hamburg vond plaats op 5 mei 1894. Hier werd het voor het eerst opgericht: Nadat de Duitse bark "ESTRELLA", kapitein Rasmus Andersen en stuurman Folkert H. Büschen, waarvan de lading uit steenkool bestond, de haven van Cardiff had verlaten om koers te zetten naar de westkust van Zuid-Amerika, werd het op 17 april, na een aanvankelijk stormachtige reis, rustiger weer en was men op de ochtend van genoemde dag, omstreeks 5.5 uur, bezig met het zetten van de topgallantzeilen. Voordat dit werk voltooid was, vond er een verschrikkelijke explosie plaats. Alle mensen benedendeks haastten zich naar boven. Het hele voordek was weggeblazen en de bakboordzijde lag aan de buitenkant helemaal open, dikke rook en vlammen stroomden uit alle luiken, zodat de mensen nauwelijks tijd hadden om in de boten te komen. Het schip is gezonken. s Avonds om ongeveer 9 uur werd de bemanning opgepikt door de Noorse bark "ANTWERP" en op 20 april overgedragen aan het Russische oorlogsschip "General Admiral". Toen de explosie plaatsvond, waren alle luiken gesloten, behalve het luik naar de provisiekamer, die zich achter onder de kajuit bevond. De kok, die aardappelen uit het proviandlokaal had gehaald, kwam verschroeid naar boven, en de stuurman Büschen vroeg hem onmiddellijk of hij een licht in de kamer had gehad, hetgeen hij nog steeds ontkende. Het was zo helder in de provisiekamer dat daar geen licht werd gebruikt, maar toch was het de kok ten strengste verboden een lamp te gebruiken en was het voor iedereen verboden te roken bij de luiken. Er was geen veiligheidslamp aan boord. Nadat de kapitein en nog enkele getuigen waren gehoord, werd besloten de getuigenis van de kok, die nog in het ziekenhuis in Cherbourg was, op te nemen en het proces uit te stellen totdat zij zouden zijn aangekomen. De voortzetting van het proces vond plaats op 22.07.1894. Het schip was op zee gezonken op de reis van Cardiff naar Punta Arenas (westkust van Zuid-Amerika) met kolen als gevolg van een gasexplosie die op 18 april van dat jaar had plaatsgevonden. De bemanning werd in Cherbourg aan land gezet. Na verdere getuigen te hebben gehoord, luidde het oordeel van de Maritieme Autoriteit: "Het onderzoek heeft uitgewezen dat de bark "ESTRELLA" is vergaan door een kolengasexplosie. Het is zeer waarschijnlijk dat kok Voss de explosie heeft veroorzaakt door onvoorzichtig met lucifers om te gaan toen hij aardappelen uit de kamer haalde. Het feit dat de lading aan boord van de "ESTRELLA" niet voldoende werd geventileerd, moet streng worden bestraft.
Gerold W. Büschen