Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Mont Cenis (1872)
Holland (1873)
Pallas (1874)
 
Meer informatie over dit schip
Wij laten hieronder volgen een lijst van schepen, door het Gouvernement van Ned-Indië ingehuurd voorde staande tweede expeditie tegen Atchin, benevens de daarvoor gecontracteerde prijzen:
Voor minstens één maand:
Ned. Stoomschip Jason . . . . . . . . . . . ƒ 1500 p. dag
     "         "         Holland . . . . . . . . . ƒ 1500 p. dag
     "         "         Ariadne . . . . . . . . . ƒ 800 p. dag
     "         "         Sumatra. . . . . . . . . ƒ 1600 p. dag

Ned. Zeilschip Kosmopoliet III . . . . . . ƒ 1500 p. dag
      "      "    Philips van Marnix . . . . . ƒ 1500 p. dag
      "      "    Nancy . . . . . . . . . . . . . ƒ 1500 p. dag

Bataviaasch Handelsblad, 13-11-1873


IJmuiden, 16 Nov.
Door de sleepboot Simson is voorgaats opgevischt en alhier aangebracht veel wrakhout, deuren, luiken, ook lijstwerk, waarop in potlood: Holland. Door een vanwege de K. N. Stoomb. Maatsch gezonden beambte zijn deze voorwerpen herkend als afkomstig van het Nederl. stoomschip Pallas.
Het nieuws van den dag: Kleine Courant, 18-11-1879

RAMP STOOMSCHIP PALLAS.
Door het aanspoelen van verschillende voorwerpen en het steeds uitblijven van het Stooms. Pallas, van de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij, moet schier met zekerheid worden aangenomen, dat dit stoomschip gedurende den laatsten storm in de nabijheid onzer kust totaal is verongelukt.
Van de acht-en-twintig opvarenden werd tot heden niets vernemen en voor de vrees dat allen bij de ramp het leven hebben verloren, bestaat met elken dag meer grond.
Algemeen Handelsblad, 23-11-1879

De Held. en Nieuwedieper Courant bevat het volgende omtrent het vergaan van de Pallas: „Betrekkelijk het noodlottig vergaan van het stoomschip Pallas in den hevigen noordwesten storm van den 12den dezer, verneemt men nog nader, dat het stoomschip Etna, hetwelk in zijn nabijheid was, om een loods seinde, en dat daarop de loodskotter, bij de onmogelijkheid om met een sloep een loods aan boord te zetten, de Etna vooruit is gezeild naar het Nieuwediep; dat inmiddels de Pallas, mede om een loods aan een anderen kotter seinende, ook deze bij den woedende storm de onmogelijkheid inziende, een loods aan boord te brengen of om IJmuiden binnen te komen, terugseinde, dat hij vooruit zou zeilen naar het Nieuwediep (N.H.); dat daarop de kapitein van de Pallas direct zijn vlag liet neerhalen en roekeloos koers zette naar IJmuiden. De treurige gevolgen konden niet uitblijven. Sommigen meenen, dat de Pallas op dezelfde plaats is gebleven, waar de loodskotter No. 8 verging; anderen meenen, dat het stoomschip op een der pieren is verpletterd."
De broeder van den verongelukten kapitein van het stoomschip Pallas, J. J. Muntendam uit Veendam, verdronk voor ruim een jaar bij het vergaan van het stoomschip Ulysses bij Katwijk. Hij was opperstuurman aan boord van dien bodem.
De derde, nu eenig overgebleven zoon der weduwe, oefent ook het beroep van zeeman uit.
De Standaard, 25-11-1879