Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Hooghammen (1898)
 
Meer informatie over dit schip
Sassnitz, 20 Aug.
De Nederl. tjalk Hooghammen, schipper Seven, met planken van Danzig naar Oldenburg, is hier binnengeloopen wegens het overgaan van den deklast en schade aan het roer.
Rotterdamsch Nieuwsblad, 26-08-1899

Holtenau, 25 Aug.
De Nederlandsche tjalk Hooghammen, schipper Seven, van Hamburg naar Wolgast, is bij het schutten door de sluisboot Ilse aangevaren en bekwam aan bakboord een deuk ca. 2 voet boven water, bovendien werd de kajuit beschadigd en het kompas vernield. Het schip zal na voorloopige reparatie de reis voortzetten. Het stoomschip werd niet beschadigd.
Scheepvaart, 27-08-1902

De Nederlandsche tjalk Hooghammen, schipper Arkema, van Rotterdam naar Middlesbrough is te Grimsby binnengesleept. Omtrent de schade is nog niets bekend.
Algemeen Handelsblad, 09-12-1903

Delfzijl 15 Sept.
De tot vertrek naar Halden gereed liggende tjalk Hooghammen, zal weer bevaren worden door den vroegeren schipper Zeven.
Scheepvaart, 16-09-1904

Londen, 13 Jan.
Volgens telegram uit Esbjerg, is de Nederl. tjalk Hooghammen, schipper Zeven, van Londen naar Gothenburg, bij Blåvandshuk gestrand. Het schip maakt nog geen water.
Nieuwsblad van het Noorden, 15-01-1905

Blåvandshuk. 13 Jan.
Het tjalkschip Hooghammen, schipper Zeven, is gestrand na eerst het roer verloren te heboen. De kapitein is nog aan boord; een man van de equipage is verdronken. Het schip zit hoog op strand.
Nieuwsblad van het Noorden, 17-01-1905

Cuxhaven, 19 April.
De Ned. tjalk Hooghammen, schipper Zeven, met gerst van Esbjerg naar Elmshorn, is nabij het eerste Elbe vuurschip lek gesprongen, en hier binnengesleept. (Zie telegrammen in A.E. van gisteren.)
Scheepvaart, 20-04-1905

Gisteravond deed de Raad van Tucht voor de Koopvaardij uitspraak in de zaak van den kapitein en reeder K.E. Seven, van de ijzeren tjalk "Hooghammen", die in den nacht van 12 op 13 Januari 1905, met een lading glasscherven van Londen naar Gothenburg, op de kust van Jutland bij Esbjerg ( Blåvandshuk) strandde, bij welk ongeval de 28 jarige matroos I. van Komen om het leven kwam.
De Raad was van oordeel dat de kapitein ten onrechte van verleiding door stroom en wind heeft gesproken en beter verantwoord en beter overeenkomstig goede zeemanschap zou hebben gehandeld, indien hij niet koers gezet had naar Blåvandshuk alvorens een poging te doen om te halzen. Het beleid van den kapitein niet in alle deelen kunnende billijken, vindt de Raad toch geen termen om hem met blaam te treffen. Ook kan de kapitein niet aansprakelijk gesteld worden voor het verdrinken van den matroos, aan wiens redding onder de gegeven omstandigheden niet te denken viel. De kapitein werd daarom van alle schuld vrijgesproken.
Scheepvaart, 17-01-1906